Ett fryst ögonblick: Så stora är svenska mediesajter


Aftonbladet har ledartröjan, men har du koll på hur den övriga topplistan ser ut?

Här är siffrorna från KIA Index, vecka 12, 2012. Jag har plockat ut de stora nyhetssajterna.

Varje onsdag klockan 15 uppdateras KIA-index med siffrorna från veckan innan, måndag till och med söndag. Nu på onsdag kan du alltså själv se efter hur det gick förra veckan.

Unika webbläsare

  • Aftonbladet 5 666 906
  • Sveriges Television 2 410 525 (inklusive SVT Play)
  • Expressen 2 339 093
  • Dagens Nyheter 1 500 329
  • Svenska Dagbladet 1 147 586
  • Sveriges Radio 912 020
  • Dagens Industri 844 806

(TV4 hamnar långt ner på listan med 551 349 unika besökare)
Källa: KIA Index, Sveriges Annonsörer

Allt du inte vågat fråga om mediesajternas besöksantal

Långtifrån alla journalister som dagligen arbetar med att förse mediesajterna med innehåll har koll på hur besökarna räknas. Därför tänkte jag räta ut några frågetecken.

Att räkna antal unika webbläsare i veckan har blivit någon form av branschstandard när sajter vill jämföra sig med varandra. Det gäller även mediesajter. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun när man tittar på statistiken. Tänk på följande för att inte snubbla ner i de vanligaste fallgroparna:

En unik webbläsare är inte en läsare

Det är lätt att hamna i fällan att man översätter unika webbläsare med tidningarnas läsarsiffror. Men en unik webbläsare är precis vad det låter som. Exempelvis:

  • Flera personer kan hänga över axeln och läsa från samma skärm.
  • En webbläsare på en dator kan användas av flera personer efter varandra.
  • En och samma person kan använda flera olika webbläsare. Du själv kanske kollar på en sajt i mobilen på morgonen, på datorn på jobbet och sedan vid hemdatorn på kvällen. Vips är det tre unika webbläsare som besökt sajten.

Blanda inte ihop unika webbläsare och besök

En unik webbläsare kan vara inne flera gånger på en sajt. Det räknas då som besök, men fortfarande bara som en unik webbläsare. Slarvigt kan man säga att en webbläsare kan registrera ett nytt besök varje ny halvtimme.

Det är därför antalet besök alltid är högre än antalet unika webbläsare. Aftonbladet hade till exempel påhälsning av 5 666 906 unika webbläsare under vecka 12 som redovisas ovan. Samma vecka hade sajten 25 488 450 besök.

Det är glest med exakta standarder

Olika statistikverktyg kan ge olika siffror, både när det gäller unika webbläsare och besök. KIA Index har flera regler som de anslutna sajterna måste följa, därför går det att jämföra sajterna på listan. Men siffrorna på KIA Index och i Google Analytics är till exempel svåra att jämföra med stor exakthet.

Läs mer om begreppen hos exempelvis Backend Media.

Hur går det för mobilsajterna då? Under fliken ”Mobil” på KIA Index redovisas dessa siffror. Vecka 12 såg storleksordningen ut såhär bland mediesajterna: Aftonbladet, Expressen, DN, Sveriges Radio, SvD, IDG.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Nick Näslund
Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>