5 tips för att lyckas med den redaktionella bloggen

Det är inte bara hobbybloggarna som kämpar med att få en publik att växa och där det ekar tomt i kommentarsfälten. Även de etablerade medierna har många gånger svårt att få sina bloggar att lyckas. Att starta en blogg är lätt, men att driva den är betydligt svårare.

Jag är ingen auktoritet på området, där finns många andra som är betydligt mer kunniga på vad som gör att en blogg växer. Men genom att söka och läsa både svenska och internationella proffsbloggares tips tror jag att jag kan ringa in några punkter som är viktiga för att få en blogg att växa.

För de flesta nyhetssajter, inte minst de mindre och mellanstora, får en blogg inte automatiskt en stor publik bara för att den publiceras på samma plattform som övrigt välbesökt innehåll. Det kan till och med vara en nackdel att bloggen konkurrerar med nyheter och featurematerial på samma domän. Vad ska frontas? Hur får bloggen uppmärksamhet när nyheterna ständigt är mycket viktigare?

Risken är att bloggen, med sina få besökare, hamnar i glömska och prioriteras ner. Det är lätt att tappa sugen när materialet inte kan argumentera för en given plats på ettan.

Jag tror att många av de grundregler som gäller för alla andra bloggar, både hobbybloggar och de proffsbloggar, även gäller för redaktionella bloggar. Här är några tips:

1. Bloggen måste uppdateras ofta

Ett återkommande tips från proffsbloggare är att de faktiskt uppdaterar sin blogg flera gånger om dagen. En blogg på en nyhetssajt måste kanske komma med något nytt dagligen för att hela tiden vara up-to-date, precis som det övriga innehållet på sajten. Här ser jag många redaktionella bloggar som inte orkar hålla tempot och till slut tappar besökarna lusten.

  • Är det redaktionens egna medarbetare som skriver på bloggen? Ta ett beslut: Kommer ni att orka med att uppdatera ofta? Kan flera redaktionsmedlemmars bloggar slås ihop till en? Prova en period och utvärdera sedan. Lär er av misstagen nästa gång en blogg kommer på tal!
  • Är det en extern profil som ska driva bloggen? Kalla till ett möte och känn efter: Kommer den här personen att orka dra lasset. Vilka morötter kan ni dra fram för att inspirera om engagemanget skulle dippa. Självklart är ersättningsfrågan viktig för att ha möjlighet att kräva en viss kontinuitet.

2. Det måste vara lätt att hitta till bloggen

Hur långt ner i hierarkin på sajten är bloggen undangömd? Har den ett rimligt namn som går att hitta via Google? Många bloggar ligger under en egen domän vilket gör det lättare att komma ihåg vägen dit. Hur ska din redaktionella blogg matcha det? Lita inte för mycket på att besökarna ska spara RSS-flödet eller bokmärka bloggen i sin webbläsare.

3. Nischa bloggen

Även redaktionella bloggar mår bra av att hålla en tydlig nisch. Det blir lättare att marknadsföra bloggen och den kan dessutom få läsare som inte bor i nyhetssajtens naturliga bevakningsområde. Vad skriver den kända profilen om? Vad tänker redaktionens medarbetare dela med sig av på bloggen? Skriv ut det så att det framgår tydligt.

4. Var utåtriktad

En av de redaktionella bloggarnas svagheter är att de oftast inte rör sig lika fritt på nätet som många hobby- och proffsbloggare gör. Ett återkommande tips från många bloggare är att kommentera på andras sidor och föra dialog. Journalister svarar visserligen i högre grad än tidigare på kommentarer på den egna sajten, men surfar redaktionens blogg runt och kommenterar under andras inlägg?

5. Lägg ner bloggen

Va? Läste du rätt? Jo, jag hävdar att det inte alltid är en blogg som är den bästa formen att publicera sig i. En temasida eller en vanlig artikelserie kan i flera fall vara en bättre lösning för att få sagt det ni vill. Till exempel:

  • Vill ni berätta hur arbetet går till på redaktionen? Kanske kan ni skapa en genomarbetad temasida med grafik och bilder som går igenom hur en dag på redaktionen ser ut. Vad händer med tipsen som kommer in? Hur arbetar reportrarna och vad gör man på desken?
  • Vill ni öka transparensen och dialogen med publiken? Om ni hela tiden vill berätta vad som händer på redaktionen och samtidigt svara på frågor från publiken kan en öppen chattkanal vara bättre än en blogg.
  • Ska chefen få ordet? Kanske vill chefredaktören ha en arena att komma med sina kommentarer till redaktionella beslut eller satsningar. Kommer vederbörande orka att hålla en blogg ständigt uppdaterad? Vad är det för fel på en kolumn eller ett veckobrev? ”Månadens brev från chefen” sänker kraven med visar ändå på vilja att förklara.

Vad säger du? Vill du lägga till något eller håller du inte med mig? Skriv en kommentar här nedanför!

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Nick Näslund
Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>