torsdag 21 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Dina konkurrenters 5 värsta strategier mot ditt scoop

Glad i hågen ser du att du lyckats släppa din story före konkurrenterna. Du lutar dig tillbaka i kontorsstolen och hoppas på cred i de övriga medierna. Men på den andra redaktionen några kvarter bort är välviljan inte särskilt stor. Istället försöker de hantera din grej så att det gagnar dem. Mediemänniskan har samlat deras verktygslåda.

1. Omkörningen

 

 

 

 

 

Du har knappt publicerat förrän den värsta konkurrenten också har berättat storyn och satt tre reportrar på grejen. Deras mål: Att så fort som möjligt göra de bästa uppföljningarna innan du hinner ta en välbehövlig vända till kaffeautomaten.

  • Mediemänniskans kommentar: Att vara nyhetsledande genom en hel publiceringscykel är svårt, men det kan gå med rätt planering.
  • Ditt ess i rockärmen: Du är väl förberedd och har redan lagt upp en publiceringsplan för uppföljning ett och två. Uppföljningarna är redan förberedda och när konkurrenten släpper nyheten är du redan ett steg före. Publiken vill veta mer om grejen och dras till dig.

 2. Kvävningen

Du letar febrilt i andra medier efter en notis om din grej, men genomslaget uteblir. Vid konkurrentens desk har beslutet tagits att helt enkelt ignorera din story och hoppas att alla andra gör likadant.

  • Mediemänniskans kommentar: Ibland är det förstås bra att alla medier inte springer efter samma grej. I andra fall kan välbehövliga effekter av en publicering utebli när en nyhet inte får tillräcklig uppmärksamhet.
  • Ditt ess i rockärmen: Du har nu möjlighet att springa ifrån dem ännu längre genom att inte slarva bort ditt scoop. När du är på uppföljning nummer fyra och din grej har fått reella konsekvenser kan konkurrenterna tvingas komma ikapp.

3. Återuppståndelsen

Nej, konkurrenterna gick inte igång på grejen och du går vidare till nästa projekt. Ett par veckor senare slår rivalen till och publicerar nyheten som sin egen, i hopp om att publiken inte kommer ihåg ditt scoop.

  • Mediemänniskans kommentar: Jättevanligt. På vissa redaktioner verkar det nästan finnas ett särskilt mappsystem och en kalender bara till detta ändamål.
  • Ditt ess i rockärmen: Du släpper en uppföljning på redaktionens webb samma dag som konkurrenten har publicerat. I uppföljningen framgår tydligt att det är din redaktion som var först med nyheten och att den fått flera reaktioner, som du nu vinklar på. Publiken undrar varför konkurrenten har vaknat först nu.

4. Uthängningen

Den konkurrerande redaktionen tycker att det är en nyhet att du glömt att kolla ditt eget företag. Istället för att granska de du har granskat vänder de strålkastarljuset mot din redaktion.

”Vår värsta konkurrent berättade i tisdags att kommunen hade glömt att sopa mattan framför sin dörr, men utanför reporterns eget mediehus hittar vi massor med skräp” går det att läsa i texten. Det som glöms bort i sammanhanget är att det blir dyrare för skattebetalarna när kommunen inte har använt sopborsten. Att din redaktion också har ostädat får inte lika stora konsekvenser.

  • Mediemänniskans kommentar: Det är ovanligt att andra medier använder denna strategi men det händer. Jag har själv råkat ut för den.
  • Ditt ess i rockärmen: Du står på dig och följer upp grejen som om inget hade hänt. I texten förklarar du också tydligt vad som är skillnaden mellan offentliga och privata pengar.

5. Sågen

Din värsta konkurrent är naiv och verkar lita helt på de som du har granskat. I rivalens mediekanal får de granskade gråta ut och inslaget inleds stöddigt med att ”uppgifter har figurerat i medier den senaste tiden”, ett försök att sänka din journalistiks trovärdighet.

  • Mediemänniskans kommentar: Ouch!
  • Ditt ess i rockärmen: Du vänder dig till en oberoende expert som också är upprörd över det du avslöjat och grejen vinner tillbaka sin tyngd.

Känner du igen strategierna? Har du själv råkat ut för dem?

Kommentarer:

  1. Haha, bra sammanfattat! Återuppståndelsen är ju klockren, du anar inte hur många gånger det hänt mig (liten ort, två tidningar). Till slut hoppas jag att folk märker det, men oftast är det väl den stora tidningen som kan köra med det tricket. Ibland känns det som om konkurrenssituationen är så ojämn att den stora tidn ser oss som ett farmarlag för nyhetsuppslag…

  2. Usch den där kvävningen känner man ju igen. Tröttsamt, vissa medier har en sån makt att de bara kan hålla tyst och låtsas som det regnar.

    • Helt sant. Gäller att man har en så pass stor grej att de bara måste hänga på. Där finns det en utmaning – och utmaningar är roliga! Sedan får man inte tappa perspektiv, det gäller förstås att skriva för läsaren i första hand, inte konkurrenterna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *