fredag 23 juni, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Illustration: Nick Näslund

Så kommer du igång med nyhetsidéer

Praktiska tips. Som nyhetsreporter är det en stor tillgång att vara idérik, för att hitta nyheter eller ämnen att titta närmare på. Men det är förstås lättare sagt än gjort. Vad får journalister egentligen idéer ifrån?

Först och främst är det viktigt att poängtera att journalister inte ska ”hitta på” nyheter. Det som förmedlas ska alltså vara något som faktiskt är nytt och omständigheter som är relevanta. Att komma igång med idéer handlar alltså inte om att hitta på.

Med det sagt – är det bra att vara kreativ och se möjligheterna i det som händer runt omkring.

Spåna idéer till ämnesområden

Att hitta stora ämnen att titta närmare på kan göra det enklare att hitta mer konkreta nyheter.

Utgå från stora ämnen som ”sjukvård”, ”skola”, ”trygghet”, ”kommunikationer”, ”hemmiljö” eller ”brott”. Dela sedan in varje ämne i mindre och mindre bitar.

Exempel:

  • sjukvård → sjukhuset i Granskogsvik → akuten → hur ser det ut med personal?
  • sjukvård → vårdcentraler → den lokala vårdcentralen → hur ser det ut med vårdhygienen?
  • sjukvård → ambulanser → hur många ambulanser kan åka på larm samtidigt i Granskogsvik?

Sådär!

Nu kan vi börja med att ringa personalchefen och kolla utmaningarna inför sommaren.

Sedan slår vi en signal till landstingets växel och ber att få prata med någon som kan det där med hygienen inom vården. Finns det några nya satsningar som rör hälsocentraler?

Innan lunch hinner vi ringa chefen för ambulansvården och kolla hur stor kapaciteten är i Granskogsvik och om det har skett några förändringar på sistone.

Nu kanske inte någon av just dessa idéer ger något. Personalchefen kanske inte har börjat titta på personalläget på akuten – men nämner att kirurgmottagningen har problem att hitta folk. Här gäller det som reporter att ha öppna ögon och öron och kunna ställa om till andra vinklar.

Ta på nyhetsglasögonen

Efter semestern, eller när man är ny på en redaktion, kan det först vara kämpigt att få på nyhetsglasögonen som gör att man ser nyheter i det mesta runtomkring. Men när man väl kommer igång är det nästan en magisk känsla: hur har man kunnat missa allt som går att göra nyheter på tidigare?

  • En bekant nämner att hon är irriterad på något i omgivningen. Kolla upp varför dagiset stänger så tidigt, varför soporna inte har tömts på två veckor eller varför det är så mörkt längs gångvägen!
  • Som nyhetsreporter intervjuar du människor, som kanske nämner något annat intressant när intervjun är färdig. Ställ om – och ställ några följdfrågor om det nya ämnet!
  • Något på stan är inte som det brukar. Det är ett stort hål i gatan. En byggställning har rests runt stationshuset. Trafiken leds om. Kolla upp vad som händer!
  • Du ser en nyhet på tv om småbarnsmammors föräldraledighet. Okej, den nyheten kanske redan är gjord – men hur ser det ut med pappornas ledighet? Närliggande ämnen kan leda in nyhetsreportern på nya spår.

När du väl har fått på dig nyhetsglasögonen – ta inte av dig dem! Självklart ska även journalister vara lediga på fritiden, men att skriva ner idéer när de dyker upp kan faktiskt göra att du känner mindre stress på jobbet när chefen undrar vad du har på gång.

Öva dig genom att gå en runda i kvarteret. Vad ser du som skulle kunna bli ämnen att bevaka? Du passerar ett äldreboende, möter en man med pizza i handen och ser ett mörkt skyltfönster. Dags att ringa facket på äldreboendet? Har pizzeriorna granskats nyligen? Varför står lokaler tomma?

Glöm inte kollarna – de kan bli din räddning!

När du har publicerat din nyhet – kolla upp vad som händer med frågan om några veckor! Sätt en påminnelse i kalendern, skriv en lapp på skrivbordet – eller hitta ett annat system som passar dig! Huvudsaken är att du inte glömmer frågan som du bevakade förra månaden, utan följer upp den.

En konkurrerande redaktion har hunnit först med en nyhet – okej, det är surt. Men vad händer i nästa steg av processen? Kolla upp frågan om tre veckor och bli först med det senaste då istället! Ämnen rör på sig, hela tiden.

Kommentarer:

  1. Pingback: Så ökar du chansen att hitta en nyhet – med hjälp av det utmärkta citatet från succéfilmen | Journalisttips

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *