lördag 25 mars, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Checklista: Kolla din redaktions viktiga grundstenar

Nyligen identifierade Mediemänniskan redaktionens viktigaste beståndsdelar enligt mig själv. Här är checklistan som du kan använda på din redaktion.

1. Hur enkelt är det att nå redaktionen?

Försök titta med publikens glasögon och granska din sajt.

  1. Är det lätt att hitta kontaktuppgifterna på sajten? Helst ska uppgifterna finnas på förstasidan, eller max ett klick bort.
  2. checklistHur är tipsformulär utformade? Hur många fält måste man fylla i för att skicka något? Går det att välja att mejla från sin egen mejladress?
  3. Vad händer om någon ringer tipstelefonen vid 02:30 på natten? När uppdaterades telefonsvararen senast? Är det rimligt att en tipsare ska trycka en mängd siffror för att komma fram i växeln?
  4. Vem svarar i telefonen när någon ringer? Finns det risk att redaktionen ger ett stressat intryck? Går det att prata ihop sig om hur ni svarar, för att visa att ni tar publiken på allvar?
  5. Besvaras tips eller frågor via mejl med ett kvitto på att ni har tagit emot tipset och värderar det?
  6. Se över kontaktuppgifter på andra platser än den egna sajten, exempelvis i nätets telefonkataloger.

En journalistisk marknadsanalys: Vad bevakar ni?

Både för att vara tydliga mot publiken — och för att minska stressen på redaktionen — kan det vara värdefullt att identifiera vilka bevakningsområden redaktionen har på daglig basis.

checklistAtt täcka ”allt” är ofta ganska svårt, med begränsade resurser. Samtidigt kan viktiga ämnesområden falla i glömska efter flera år, då redaktionen mer eller mindre omedvetet har satt kurs åt ett visst håll.

  1. Diskutera vilka områden som är redaktionens styrkor och svagheter. Är ni alltid först med företagsnyheter? Är er krimbevakning fulländad? Finns det geografiska områden som ni har missat?
  2. Jämför med konkurrenterna. Slå upp en tidning. Riv ut sektion för sektion och analysera — vilka avdelningar har de? Välj och välj bort.
  3. Prata med publiken! Alla reportrar kan under en vecka avsluta varje samtal eller intervju med att fråga; ”vilka områden tycker du det är viktigast att vi bevakar? Och har vi missat något du vill lägga till?”
  4. Vad händer i framtiden? Är någon journalistisk satsning på gång från andra håll? Öppnar en ny sajt? Hur ska detta mötas?

Säkra och optimera inflödet

I dag finns det en rad bra online-tjänster som kan hjälpa både enskilda journalister och redaktioner att sortera, prenumerera och följa informationsflöden.

  1. Titta över om redaktionen verkligen får all pressinformation från de källor ni vill ha.
  2. checklistFinns det nyhetsbrev från företag som ”slammar igen” mejlkorgen? Det är lika allvarligt som att vara utan information, eftersom onödiga prenumerationer kan försena. Avprenumerera genom de länkar som ska finnas längst ner i mejlen.
  3. Använd IFTTT eller isitupdated för att få notiser när RSS-flöden eller sajter kommer med något nytt.
  4. Utbilda och inspirera varandra på redaktionen — vilka flöden kan enskilda journalister dra nytta av?
  5. Underskatta inte att ringa runt och berätta hur viktigt det är att olika instanser hör av sig om de har ny information. Det kan handla om allt från enskilda källor till myndigheter. Jag har ibland svarat på standardutskick och poängterat att jag är tacksam över att jag får mejlen, och att det är viktigt att de fortsätter.

Se över marknadsföringen

Här beror mycket på vilka resurser redaktionen har. Har ni en egen marknadsavdelning hjälper de er säkert kontinuerligt. Är ni lite mindre kanske ni får ta tag i marknadsföringen själva. Är ni den nyhetskälla som er målgrupp har top-of-mind när de letar nyheter? Att berätta att ni finns kan vara viktigare än man kan tro.

Kontrollera och planera: Hur snabba och effektiva är ni?

  1. Måste ni diskutera om vem som åker, när ni får larm om en stor nyhetshändelse? Ajdå. Konkurrenterna har redan lämnat garaget. Det är inte körtiden som är problemet — utan förvirringen innan man kommer iväg.
  2. Vad händer om en stor nyhetshändelse inträffar på tider då redaktionen inte är bemannad? Finns någon jour? Finns telefonnummer till ansvariga spridda på redaktionen? Har den ansvariga nummer till alla medarbetare, var hen än är?
  3. checklistHur kan arbetssätt och dagliga handgrepp bli mer effektiva? Sitter redaktörer och flyttar text från en källa till en annan, istället för att redaktöra? Kan det automatiseras? Kan sajten delvis publicera av sig själv — eller åtminstone ha utkast redo för granskning?
  4. Minska behovet av att uppfinna hjulet så fort ni vill markera att något extra har hänt på er webb — 2014 måste vi ha kommit längre än att vi skriver ”Extra:” framför rubriken. Här ska det ju finnas mallar! Som minimum behövs tre kryssrutor i publiceringssystemet, så att puffarna får olika utseenden om de innehåller:
      – Stor nyhetshändelse.
      – Webb-tv.
      – En nyhet som pågår just nu.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *