10 sätt att twittra före, under och efter publicering

Twitter-birdDe senaste veckorna har jag läst flera journalistbloggar som tar upp ämnet ”hur konverterar vi de icke Twitter-frälsta kollegorna på redaktionen”. Å ena sidan kan det te sig religiöst, å andra sidan är det märkligt att många reportrar (även på riktigt stora, internationella redaktioner) inte ens har testat de största sociala medierna. Knepet för att omvända ”hedningarna” på redaktionen är förstås att visa på de konkreta fördelarna.

Den amerikanska journalisten Mallary Jean Tenore tipsar om tio bra sätt att twittra under hela den journalistiska processen, både före, under och efter att nyheten publicerats.

Här är hennes tips i korthet:

Se till att rätt personer ser din story

Tenores tips i korthet:

  • Det räcker inte att journalisterna på den egna redaktionen twittrar ut en nyhet och hoppas att den sprider sig.
  • Mejla folk som kan vara intresserade av storyn och be dem twittra om den.
  • Hitta inblandade på Twitter och försök få dem att retweeta nyheten där genom att tipsa dem.

www.WhoRetweetedMe.com kan du se vem som retweetat dig.

Starta en konversation

Tenores tips i korthet:

  • Använd inte Twitter som en megafon – ställ frågor och delta i diskussionen.
  • En något provocerande fråga kan väcka respons från läsarna.
  • Använd Storify för att fånga upp kommentarerna.

Ge din publik en möjlighet att kika in bakom kulisserna

  • Ett exempel är trafikreportern Jenni Hogan som ofta twittrar om det som inte går ut i tv-kanalen där hon jobbar. I en intervju sa hon: ”Om jag ser en olycka från feeden från vår helikopter och den är svår att titta på, då twittrar jag det.”

Hitta idéer och följ källor

Tenores tips i korthet:

  • Följ bloggare, tränare, politiker eller andra som du behöver följa i jobbet.
  • Om du följer för många för att se sammanhang, organisera twittrarna i listor

Se hur folk reagerar

Tenores tips i korthet:

  • Häng med i det som diskuteras och se hur människor reagerar på stora nyheter. Det kan ge nya vinklar och ge din rapportering ytterligare en dimension.

Hitta lokala nyheter

Tenores tips i korthet:

  • Twitters avancerade sökverktyg låter dig söka upp tweets som skrivits i din närhet.
  • Om du hittar någon du vill intervjua, skriv ett privat meddelande (Direct Message) till dem och be om deras kontaktuppgifter.
  • Twitter är en bra grund, men ersätter inte traditionellt researcharbete. Twitter kan däremot ge dig källor som du inte skulle hittat annars.

Leta i historien

Tenores tips i korthet:

  • Twitters sökverktyg är inte så bra på att leta upp gamla tweets, men det finns andra som Topsy till exempel. Topsy låter dig söka på upp till tre år gamla Twitter-meddelanden.
  • Gamla tweets kan till exempel ge dig information om vad en viss person gjorde eller tänkte på vid en större händelse, exempelvis när ett brott begicks.

Låt publiken följa en viss händelseutveckling

Tenores tips i korthet:

  • Många nyhetsredaktioner skapar speciella Twitter-konton för en specifik händelse. Detta för att inte bombardera sina vanliga följare med minut-för-minut-information om bara en nyhet.
  • Om du skapar ett separat Twitter-konto, twittra om dess existens från det första.

Gräv tillsammans

Tenores tips i korthet:

  • Twitter fungerar bra för att efterlysa case, idéer eller tips.
  • Ett exempel är reportern Wendy Norris som genom Twitter och Facebook rekryterade 17 privatpersoner som besökt 64 apotek på en vecka för att se om de låst in sina kondomer.

Bygg upp förtroendet

Tenores tips i korthet:

  • Twitter är bra på att snabbt sprida senaste nytt, men det gör också att falska rykten riskerar att få fotfäste.
  • Hänvisa till källan om du inte hinner få uppgifter bekräftade, exempelvis ”X rapporterar att Y”.

Här kan du läsa Mallary Jean Tenores artikel på Poynter.org i sin helhet

 

 

Nick Näslund
Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>