Redaktionskulturen som alla vinner på

Att ge kritik och mötas av tacksamhet. Hur ofta händer det? Det jag mötte på Ekojouren (hjärtat i Ekots verksamhet) var imponerande.

Medierna måste börja ta ansvar för språket

Att ha ett korrekt språk, utan slarvfel och grammatiska missar, borde både vara ett säljargument och höja trovärdigheten för medier. Samtidigt verkar få ta ansvar för språket.

Vi kan bättre ord än ”rövhål”

FORMULERINGAR. Vilket språk och vilken stämning vill vi ha på nätet? Har journalister och så kallade skribenter i media något ansvar?

Bloggläsare: Här är fler tips på floskler

Mitt blogginlägg om journalistfloskler som kanske förföljer dig gav fler förslag på floskler som tenderar att ge en svävande journalistik. Här är läsarnas urval.

Bör medierna skapa gemensamma språkregler?

Flera språkvårdare hävdar i dag att språkregler blir mindre viktigt. Det ställer till det för oss journalister. Ofta hamnar jag i en situation där jag inte vet vem eller vad jag ska konsultera. Uppdaterat: Nu har jag fått tips av en läsare.

Journalisterna skriver Google+ precis som företaget vill ha det

Det är bara att konstatera: Google är suveräna på varumärkesbygge

Inte nog med att Googles slogan ”Don’t be evil” verkar ha gått hem hos världens användare och att googla blivit ett svenskt verb: Företaget gör nu allt för att deras nya sociala nätverk ska skrivas ”Google+” i text. Och det fungerar!