Här är nyhetsredaktionerna på Google Plus

När Google Plus i går släppte möjligheten att skapa sidor för varumärken tog det inte lång tid förrän de stora internationella nyhetsjättarna hade huggit sina namn. I Sverige verkar nyhetsredaktionerna betydligt mer tveksamma. Här är några exempel på hur sidorna kan se ut.

Hallå där, Freja Salö som startar Nyhetslabbet på SVT

SVT drar igång bloggen ”Nyhetslabbet” där läsaren ska få följa med bakom kulisserna och där nyheterna som folk snackar om på nätet ska stå i centrum. Mediemänniskan.se ställde några frågor till en av Nyhetslabbets journalister, Freja Salö.

Fredsavtalet mellan nymedia och gammelmedia

Det pågår ett bråk mellan ”gammelmedia” och ”nymedia”. Själv gillar jag diplomati, så därför tänker jag medla i debatten. För båda sidor har nämligen fel.

Att bara ha ett kommentarsfält räcker inte

Vad är skillnaden mellan djupt engagerade läsare och ytligt engagerade besökare? De flesta nyhetssajter bjuder i dag in till interaktion, som möjligheter att kommentera nyheter och skicka in material. Men räcker det? Nej, inte om man vill väcka ett djupare engagemang hos de som konsumerar journalistiken.

Så är du både journalist och människa på Facebook


Många av oss journalister har säkert varit med om situationer där vår publik vill följa oss via Facebook. Men det känns inte alltid bekvämt att ”släppa in” vem som helst i sitt privatliv genom att bli vänner på sajten. Med Facebooks nya prenumerera-funktion kan du låta dina läsare, lyssnare eller tittare prenumerera på dig istället. Plötsligt behöver du inte längre två olika konton för dig i rollen som privatperson och som journalist. Mediemänniskan.se visar hur du gör!

Nyhetssajter snart välkomna på Google Plus

Många nyhetssajter har i dag sina egna Facebook-sidor och Twitter-konton men ännu har inte Google Plus på allvar släppt in företag i tjänsten. Men snart är det dags.

10 sätt att twittra före, under och efter publicering

Twitter-birdDe senaste veckorna har jag läst flera journalistbloggar som tar upp ämnet ”hur konverterar vi de icke Twitter-frälsta kollegorna på redaktionen”. Å ena sidan kan det te sig religiöst, å andra sidan är det märkligt att många reportrar (även på riktigt stora, internationella redaktioner) inte ens har testat de största sociala medierna. Knepet för att omvända ”hedningarna” på redaktionen är förstås att visa på de konkreta fördelarna.

Facebook gör sin gilla-knapp mer mediavänlig


Just nu spekuleras det i vad Facebook kommer att avslöja på veckans konferens för utvecklare, kallad F8. Den sociala sajten har tagit intryck av Google Plus och redan infört flera förändringar. Nu talar källor till sajten Techcrunch om att Facebook tänker ge sig på en av pelarna som sajtens framgång vilar på: Gilla-knappen. Nya alternativ ska enligt dessa rykten vara ”Läst”, ”Sett”, ”Lyssnat” och ”Vill ha” vilket skulle passa nyhets- och mediasajter som handen i handsken.

Offren är inte ansvariga för hot och hat i kommentarer

Internetskräcken breder ut sig. För att undvika hot om våld eller inbrott i sitt eget hem gör man bäst i att sluta skriva saker på nätet, enligt flera varningar från polisen. Det är som att säga att det är bäst att hålla sig inomhus för att undvika att bli rånad.

Premier League vill begränsa liverapportering

Just nu är fotbollsorganisationer och press indragna i ett brittiskt storbråk. En av knäckfrågorna är om hur reportrar ska få direktrapportera via mobiler och datorer från matcherna – och hur snabbt stillbilder ska bli tillgängliga när det är match.