Journalister om journalistik: noll kommentarer

Det snackas mycket om sociala medier inom journalistkretsar just nu. Hashtags är det heta och dialogen är framtiden. Men om ämnet som borde ligga oss närmast — journalistik — snackar vi förvånansvärt lite.

Därför bör vi skriva Facebook med stort F

Vi journalister bör komma ihåg att Facebook, Twitter och Instagram är namn på tjänster, varumärken eller företag – och göra det tydligt för läsarna. Här är varför vi bör skriva namnen på de sociala medierna med stor bokstav i början.

Sveriges Radio bjuder på användbara dokument

Ekot har publicerat sin nya, förbättrade, checklista för hur de ska hantera enkäter och opinionsundersökningar. Dessutom kan man nu ladda ner den engelska versionen av Sveriges Radios uppmärksammade handbok för hur journalister kan använda sociala medier.

Andraskärmen slår sig ner i tv-soffan

Uppdaterad | Många tittare surfar på en laptop eller surfplatta samtidigt som de tittar på tv, så också i Sverige. Det här har uppmärksammats både av tv-bolagen och av andra företag. I USA håller en marknad på att växa fram för tjänster till tv-tittarens andraskärm, så kallad second screen.

Publiken sprider din journalistik – i hemlighet

På nätet går mycket att mäta. Exempelvis hur stor del av publiken som kommer från Facebook eller Twitter. Eller hur många som klickar på dela-knapparna på din nyhetssajt. Men en stor del av spridningen sker i det tysta – så kallad ”mörk social spridning”.

Så avslöjar du fejkade bilder på nätet

bildsök

När stormen Sandy drog in över USA sköljde en flodvåg av bilder över de sociala medierna. Många foton talade sanning – andra var manipulerade för att se extra dramatiska ut.

SOM-siffrorna: Så använder svenskar medier

Det är spännande tider för den som vill veta hur svenskar använder medier. SOM-institutet har släppt boken I framtidens skugga som redovisar resultatet av 2011 års SOM-undersökning. Varje år försöker den skaffa sig en bild av svenskarnas vanor, beteenden, åsikter och värderingar – också när det gäller medier.

Journalister! Här har ni rätt – och fel – om sociala medier

JMG:s undersökning Journalist ’11 har tittat närmare på vad svenska journalister egentligen använder sociala medier till. Nio av tio journalister som svarat håller med om att det går att göra bra journalistik utan att använda sociala medier. Omvärdsbevakning via sociala medier ses som viktigare än att föra dialog med publiken, som att nätverka eller få feedback.

Är den digitala klyftan en svaghet eller styrka för journalistkåren?

I JMG:s undersökning Journalist ’11 går det att hitta en hel del intressanta siffror om hur journalister använder sociala medier. 74 procent av journalisterna som svarat twittrar aldrig själv. 45 procent svarade att de aldrig läser tweets och 17 procent att de aldrig använde nätverkssajter som Facebook. Frågan är om det är ett problem eller en styrka för journalistkåren?

Stark kritik mot nyhet om Facebook

Under måndagen spreds nyheten att Facebook gör oss mer olyckliga. Flera stora medier skrev artiklar och gjorde nyhetsinslag kring nyheten. Under dagen har kritik kommit från flera håll, där det ifrågasätts hur undersökningen är gjord och att de medier som plockat upp nyheten redovisat slutsatserna helt okritiskt.

Tweet räddade fotograf från KGB i Kirgizistan


Med andan i halsen läser jag om fotografen Nic Tanner som blev stoppad av säkerhetspoliser i Kirgizistan. De visade ingen legitimation och ville att han skulle följa med i deras bil. Via Twitter kämpade hans kollega, som var i en annan stad, med att hitta någon som kunde hjälpa till.

Guide: Så följer du med i snacket på Facebook


På Twitter och Google Plus är det enklare att följa med i diskussioner, oavsett om man känner dem eller inte. Det är bra för journalister som vill veta vad människor säger om en nyhet i de sociala medierna. På Facebook har alla statusuppdateringar däremot varit stängda och bara visats inom vänkretsen. Tills nu.