Illustration: Mediemänniskan

Publiken ska vara i fokus – men hur?

En vanlig floskel är att journalister alltid ska ha publikens behov och vanor i fokus. Men vad innebär egentligen det?

Illustration: Mediemänniskan

Några idéer om hur vi når unga med nyheter

Ungdomar är intresserade av samhällsfrågor, men saknar ofta traditionen att återvända till klassiska nyhetsmedier. Hur kan dagens journalister nå ut?

Viktigt att svara kritikerna

Propagandatrollen dyker upp på de flesta ställen på nätet. Så även på min blogg. Nu har jag fått ställa in kommenteringen så att allt måste godkännas innan det publiceras. Trots det strävar jag efter att ha högt till tak på bloggen.

Journalister om journalistik: noll kommentarer

Det snackas mycket om sociala medier inom journalistkretsar just nu. Hashtags är det heta och dialogen är framtiden. Men om ämnet som borde ligga oss närmast — journalistik — snackar vi förvånansvärt lite.

Dags att bekämpa myter om hur journalister jobbar

Skulle verkligen en redaktion hålla ett mord hemligt? 

Det räcker inte med ett enda mediemagasin i P1 och ett gäng nischade branschtidningar. Myter om hur journalister jobbar verkar kunna få fäste ändå.

Så funkar PPM – nya systemet som ska mäta radiolyssnare

Radiobranschen ska köra igång med ett nytt system för att mäta hur många som faktiskt lyssnar på olika rikskanaler i radion. Det kallas Portable People Meter (PPM) och känner automatiskt av vad utvalda personer i en panel lyssnar på.