Nya gp.se öppnar permanent chatt

På onsdagen släppte GP sin nya sajt. Under huven innehåller den flera spännande nyheter – bland annat en permanent chatt med GP:s nya dialogredaktör under vardagar.

Publiken sprider din journalistik – i hemlighet

På nätet går mycket att mäta. Exempelvis hur stor del av publiken som kommer från Facebook eller Twitter. Eller hur många som klickar på dela-knapparna på din nyhetssajt. Men en stor del av spridningen sker i det tysta – så kallad ”mörk social spridning”.

Mycket kvar att utveckla på nyhetswebbarna

webbdesign, nyhetssajt

Det finns mycket kvar att göra med dagens nyhetswebbar, det står helt klart. Det är nu, 2012, som vi har provat oss fram och lärt oss verktygen. Det är nu som vi sätter de standarder som kommer att gälla under lång tid framöver. Och då vore det ganska tråkigt om webben fastnar i klassisk tidningsform, en gammal trång kostym som ska träs på den nya plattformen.

Jan Helins vettiga poäng

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har många poänger när han pekar ut varför tidningens webbsatsning är så lyckad i relation till andra mediehus. Även lokalt går det att dra flera lärdomar.

Nya Quartz bjuder på spännande gränssnitt

Nu har affärstidningen Quartz varit igång i en vecka. Den inriktar sig på business-folk och har valt djärva lösningar för sin sajt: Indelningen av nyheter, förstasidans översikt och menyer som snarare påminner om en app än om en webbplats.

”Vi anklagades för att vara rasister”

2008 var Mike Rawlins med och grundade den lokala nyhetsbloggen Pits n Pots i den engelska staden Stoke-on-Trent, en stad med 275 000 invånare. Den lilla sajten har bevisat att det finns ett stort intresse för dess nisch – lokal politik.

Genom att ha en mer liberal syn på läsarkommentarer – och genom att inte väja för högerpopulister – utmanade uppstickaren de etablerade medierna.

Mediemänniskan bad Mike Rawlins att berätta sajtens historia.

Är multimedia-revolutionen död?

Minns du 1990-talets hyllning av ”multimedia”? Det var cd-romskivornas tid där pedagogiska dataspel skulle revolutionera skolorna och tidningarnas experimentella sajter skulle fyllas av multimedia. Inget var omöjligt, nu kunde alla medieslag blandas och det bäst lämpade mediet skulle användas för att förklara varje enskild nyhet. I dag kan vi konstatera att så blev det inte riktigt – men vi har fortfarande chansen!

Vanligare att länka till konkurrenter

Länkar till originalkällan – men också till andra mediekanaler – dyker upp i texterna på allt fler nyhetssajter. Ett exempel är när Aftonbladet länkar till Expressen.