Bloggbrevet från en reklamtrålare

Ettriga erbjudanden. Vid jämna mellanrum får jag mejl från mer eller mindre välformulerade pr-byråer som vill använda bloggen som reklampelare. Av flera skäl vore det direkt olämpligt för mig att nappa på erbjudandena, men bloggosfären är stor – och jag kan tänka mig att de får napp någonstans.

Nu har pr-folket upptäckt viralsajterna

Hur får man in smygreklam på viralsajterna? Hur kan man ”placera” produkter och budskap i de nya sajternas flöden? Det här grunnas det just nu på hos pr-byråerna.

Lönlöst att bygga för små varumärken

Plötsligt ser jag en liten logotyp på en av stadsbussarna. ”Klimp” står det i en oval. Vad är det?

I stora organisationer är det vettigt att rensa bland alla varumärken och kommunicera med en röst.

Få klickar på reklam på nätet

Nästan alla bannerkampanjer på nätet blir inte klickade. Enligt en undersökning från Comscore svarar 84 procent att de aldrig skulle klicka på en banner.

Konsten att kommunicera med en kopp

Jag är imponerad av en mugg. Mcdonalds lyckas få sin kaffemugg att fungera som en broschyr. Ena sidan av muggen är ett stämpelkort som kunden kan riva av och börja samla klistermärken med. På varje mugg finns ett klistermärke som går att dra av och sätta på kortet. Även plastlocket kommunicerar och visar vilken typ av kaffe som muggen innehåller. Engångsprodukten blir till marknadsföring som följer med kunden hem – hur ofta händer det?