Utveckling. Hur lokal kan en vinstdrivande journalistisk sajt bli? Stampen utmanar förväntningarna med en ny tjänst som blir intressant att hålla ögonen på.

Utveckling. Hur lokal kan en vinstdrivande journalistisk sajt bli? Stampen utmanar förväntningarna med en ny tjänst som blir intressant att hålla ögonen på.
Rätt svar är nej. Men här är långversionen av svaret.
I tonårsdramat Gossip girl som tv-sändes 2007 till 2012 binds berättelsen ihop av en bloggare som vet allt om tonåringarnas liv på Manhattan.
2008 var Mike Rawlins med och grundade den lokala nyhetsbloggen Pits n Pots i den engelska staden Stoke-on-Trent, en stad med 275 000 invånare. Den lilla sajten har bevisat att det finns ett stort intresse för dess nisch – lokal politik.
Genom att ha en mer liberal syn på läsarkommentarer – och genom att inte väja för högerpopulister – utmanade uppstickaren de etablerade medierna.
Mediemänniskan bad Mike Rawlins att berätta sajtens historia.
Det känns som om lokaljournalistiken börjar få ökad status, både internationellt och i Sverige. Här är två aktuella exempel.
Tim Armstrong hittade ingen information om vad som hände i hans närområde, en liten stad i Connecticut, USA. När han blev vd för mediajätten AOL hade han verklig möjlighet att göra något åt saken. Satsningen gjordes lokalt. Hyperlokalt.