Viktigt att ta kommando över nyheten från början

Jag har tidigare skrivit om varför det är viktigt att vara först med en nyhet. En sak som jag har märkt är att det också är viktigt att visa att det just är den egna redaktionen som kommer att bevaka händelsen bäst – redan från början.

Att breaka eller inte breaka – på Twitter

På Medieormen, Sveriges Radios sajt om nästa generations journalistik och sociala medier, pågår just nu en intressant diskussion om fördelar och nackdelar med att gå ut med en nyhet på Twitter först. Utländska mediebolag har infört restriktioner som på olika sätt ska minska reportrarnas möjligheter att själva avgöra när en nyhet ska twittras ut. Kritikerna tycker att detta ger en centralisering kring desken som är negativ för trovärdigheten. Någonstans där, mittemellan, befinner jag mig.

7 svenska nyhetschefer: Så här creddar vi

 


För någon vecka sedan blev Nyheter 24:s chefredaktör Ehsan Fadakar irriterad på att flera medier slutat att credda efter att de själva fått nyheten bekräftad av liknande eller samma källor som Nyheter 24. Detta fick mig att fundera över hur olika nyhetsredaktioner resonerar när det gäller att ge cred.

Dina konkurrenters 5 värsta strategier mot ditt scoop

Glad i hågen ser du att du lyckats släppa din story före konkurrenterna. Du lutar dig tillbaka i kontorsstolen och hoppas på cred i de övriga medierna. Men på den andra redaktionen några kvarter bort är välviljan inte särskilt stor. Istället försöker de hantera din grej så att det gagnar dem. Mediemänniskan har samlat deras verktygslåda.

Därför är det så viktigt att vara först

Då och då hör jag någon ifrågasätta journalisters jakt på att vara först av alla med en nyhet. Det kan vara någon i publiken, men lika vanligt är det att journalister själva ifrågasätter vikten av att vara först. Jag hör aldrig ett försvarstal för snabbheten, så här kommer ett.