Därför bör vi skriva Facebook med stort F

Vi journalister bör komma ihåg att Facebook, Twitter och Instagram är namn på tjänster, varumärken eller företag – och göra det tydligt för läsarna. Här är varför vi bör skriva namnen på de sociala medierna med stor bokstav i början.

Problemet är inte att journalister finns i sociala medier

Kjell Häglund skriver välformulerat och vettigt i Journalisten om vissa journalisters naiva lust att vidarebefordra obekräftade rykten på nätet. ”Jag har inte tid att kolla alla som skriver saker” fick han som svar när han ställde en tv-profil mot väggen. Grundproblemet är dock inte att journalister befinner sig i sociala medier – utan hur de gör det.

Stark kritik mot nyhet om Facebook

Under måndagen spreds nyheten att Facebook gör oss mer olyckliga. Flera stora medier skrev artiklar och gjorde nyhetsinslag kring nyheten. Under dagen har kritik kommit från flera håll, där det ifrågasätts hur undersökningen är gjord och att de medier som plockat upp nyheten redovisat slutsatserna helt okritiskt.

Guide: Så följer du med i snacket på Facebook


På Twitter och Google Plus är det enklare att följa med i diskussioner, oavsett om man känner dem eller inte. Det är bra för journalister som vill veta vad människor säger om en nyhet i de sociala medierna. På Facebook har alla statusuppdateringar däremot varit stängda och bara visats inom vänkretsen. Tills nu.

Så är du både journalist och människa på Facebook


Många av oss journalister har säkert varit med om situationer där vår publik vill följa oss via Facebook. Men det känns inte alltid bekvämt att ”släppa in” vem som helst i sitt privatliv genom att bli vänner på sajten. Med Facebooks nya prenumerera-funktion kan du låta dina läsare, lyssnare eller tittare prenumerera på dig istället. Plötsligt behöver du inte längre två olika konton för dig i rollen som privatperson och som journalist. Mediemänniskan.se visar hur du gör!

Facebook gör sin gilla-knapp mer mediavänlig


Just nu spekuleras det i vad Facebook kommer att avslöja på veckans konferens för utvecklare, kallad F8. Den sociala sajten har tagit intryck av Google Plus och redan infört flera förändringar. Nu talar källor till sajten Techcrunch om att Facebook tänker ge sig på en av pelarna som sajtens framgång vilar på: Gilla-knappen. Nya alternativ ska enligt dessa rykten vara ”Läst”, ”Sett”, ”Lyssnat” och ”Vill ha” vilket skulle passa nyhets- och mediasajter som handen i handsken.