fredag 3 april, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Infografik: Dina två val när du ser en opinionstext

Uppdatering: Den här bilden skapade en del diskussion i sociala medier. Och av diskussionen har jag insett flera saker:

  • Det finns journalistkategorier som av olika skäl kan ha anledning att dela opinionstexter. Opinions- och kulturjournalister till exempel.
  • En annan orsak att dela opinionstexter kan vara att visa på debatten för sina följare. Då tycker jag dock att man bör vara tydlig med varför man delar länken och att det inte ska tolkas som att man håller med.

Bakgrunden till att jag gjorde bilden är en ilska över att jag då och då ser att journalister diskuterar kontroversiella ämnen i sociala medier, delar länkar för att visa att de håller med debattören eller på annat sätt försöker påverka sina följare. Jag blir arg, eftersom det förstås smetar av sig på mig och andra journalistkollegor.

dela_intedela_opinionstexter

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *