torsdag 22 augusti, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Serieruta: Facebooks gilla-knapp sägs få fler varianter

Som Mediemänniskan skrev om innan kan Facebooks gilla-knapp bli mer anpassad till olika typer av mediekonsumtion. Nu kan knappen plötsligt få betydelsen ”Lyssnat”, ”Sett” eller ”Läst” och det gör det mer logiskt att dela med sig av vad man hittat i medierna, utan att nödvändigtvis ”gilla” innehållet.

”Gilla” har redan satt en standard. Bland annat har Sveriges Radio egna gilla-knappar som inte är kopplade till Facebook. Sverigesradio.se har också en egen avdelning som baseras på funktionen, kallad ”Gilla Sveriges Radio”.

En aktuell nyhet som har med gilla-knappen att göra är webbchefen som ”gillade” hatkampanjen mot den egna tidningen och fick ta stryk för det. Medievärldens Axel Andén skrev klokt att utgivaren självklart ska följa en sådan grupp för att ha koll på diskussionen.

Läs allt som har med Facebook att göra på Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *