En journalists arbetsdag

Den här texten är riktad till dig som studerar eller funderar på att börja plugga till journalist. Under min studietid var jag nyfiken på hur det gick till på redaktionerna och längtade ut på praktik.

 

08.30

På de flesta nyhetsredaktioner börjar dagen ungefär vid den här tiden. Reportrarna kommer in till sina skrivbord, sätter igång sina datorer och funderar på idéer till texter eller inslag. Nyhetschefen eller mediedirigenten som leder arbetet brukar komma in lite tidigare. På plats finns kanske redan ett morgongäng som sänt morgonens nyheter eller ansvarat för webben under de tidiga morgontimmarna.

08.45

Tiderna kan förstås variera men de flesta redaktioner håller ett gemensamt morgonmöte under dagen. Där samlas alla, ibland även andra yrkeskategorier än journalister. På flera redaktioner som jag har erfarenhet av deltar även tekniker, fotografer, redaktionssekreterare och andra som inte är reportrar. Nyhetschefen brukar berätta vad som är på gång, vilka nyhetstips och pressmeddelanden som är aktuella för dagen och vilka jobb som är inbokade. Sedan får reportrarna möjlighet att föra fram sina idéer om vad som bör göras under dagen. Ofta har reportrarna en ganska stor frihet att påverka nyheternas vinklar. När alla medarbetare har fått en lista på vad de ska arbeta med går alla tillbaka till sina skrivbord.

11.30

Det börjar närma sig lunch och det är ofta ett bra tillfälle att stämma av hur arbetet har gått hittills. Under förmiddagen har reportrarna försökt få tag i intervjupersoner, bokat in intervjuer eller kanske redan varit ute och träffat någon. Samtidigt kommer nya tips och pressmeddelanden in till redaktionen. Konkurrenternas webbsidor fylls på med deras nyheter. Kanske är det dags att släppa några vinklar som inte visat sig stämma eller som inte faller ut? Kanske måste något vänta till en annan dag? Kanske är några andra nyheter viktigare än de som bestämdes på morgonmötet?

När jag arbetade på tv, där det är lite mer arbete med intervjuer, var det skönt att ha dem avklarade runt lunch. Då kunde eftermiddagen användas till redigering. Det här skiljer sig förstås beroende på var man arbetar. En webbredaktion har till exempel nya deadlines hela tiden – där publiceras artiklarna i regel så fort de är färdiga.

14.30

På många redaktioner har en grupp medarbetare ett eftermiddagsmöte. Det kan vara redaktörer, chefer eller alla reportrar som finns kvar på redaktionen och inte är ute och arbetar. På ett sådant möte bestäms upplägget för kvällen, för olika sändningar eller hur tidningen ska se ut. Här stämmer redaktörerna också av vilka nyheter som de kan förvänta sig blir klara till deadline.

16.30

De flesta journalister arbetar dagtid och kan då lämna sin text eller sitt inslag innan de går hem. Det behöver inte betyda att det är då det är deadline. Kanske tar ett kvällsteam över som arbetar fram till det att tidningen går i tryck. Kanske finns en webb som fortsätter att publicera under kvällen, där material kan komma in ännu senare.

19.30

På tv måste inslagen vara klara i god tid innan sändningstid. Reportrar som jobbat över eller arbetat sent skyndar sig att skicka över inslagen till redaktören.

22.30

På tidningsredaktioner finns en sista deadline sent på kvällen. Den är baserad på när tidningen som senast kan börja distribueras för att nå prenumeranternas brevlådor dagen efter. Senast vid den här tiden kan journalisterna lämna material. Kanske har de bevakat en fotbollsmatch, en konsert eller en trafikolycka som inträffat på kvällen?

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *