Foto: Nick Näslund

Därför får dåliga redaktioner problem i sommar

Just nu planeras för sommaren på svenska redaktioner. Scheman läggs, semesterönskemålen har redan skickats in. Samtidigt bör journalisterna rusta sin journalistik så att den blir motståndskraftig för sommartorka.

Illustration: Nick Näslund

Dåligt skämt att lura allmänheten via journalister

Skrattet som fastnat i halsen. Den så kallade bankomatbluffen, där en kille hävdade att han tagit ut hundratusentals kronor som han inte hade på kontot, har tagit en ny vändning. Nu hävdas att det hela var ett sätt att ”testa medier”.

Illustration: Nick Näslund

Vad betyder formen för publikens uppfattning av en nyhetssajt?

Form & tilltal. Tjocka rubriker. Röda just nu-vepor. Gula bakgrundsplattor. Listan med de senaste publiceringarna. En ticker som ständigt uppdateras. Kan form ge en känsla av puls och tilltala nyhetsknarkarna?

Illustration: Nick Näslund

Hur kan vi laga dålig live-bevakning?

Fokus på förbättring. Att journalister ofta direktsänder om nyhetshändelser ifrågasätts. Vilka lärdomar kan vi dra av ”live-revolutionen”?

Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia

Vi ser film i HD – men ringer med brus

Fnurra på tråden. Kraven på medier av hög teknisk kvalitet har bara ökat. Vi kräver att få streama musik i minst ”cd-kvalitet” och tv-skärmar, surfplattor och mobiler visar video i HD. Samtidigt kan telefonernas samtal vara brusiga, knastriga och med låg volym.

Låt oss aldrig uppleva en ”årets julklapp” igen

Likadana medier. När yrseln har lagt sig efter att ha åkt berg- och dalbana i årets julklapp – VR-glasögonen – finns det skäl för Sveriges journalistkår att ta ett steg tillbaka och reflektera. För om alla medier berättar samma sak, oavsett bevakningsområde, vad är det då för poäng med att ha så många medier?

Bör Facebook ses som en nyhetskälla?

Nya rapporten Svenskarna och internet 2016 visar att Facebook ses som en viktigare nyhetskälla än tv, radio eller dagspress. Men finns det ett problem med att ställa dem bredvid varandra?

Illustration: Mediemänniskan

Publiken ska vara i fokus – men hur?

En vanlig floskel är att journalister alltid ska ha publikens behov och vanor i fokus. Men vad innebär egentligen det?

Illustration: Nick Näslund

Är nyhetsjournalistiken missförstådd?

Snuttifierande, kortsiktig, hårdvinklad och förenklande. Nyhetsjournalistiken har fått mycket skäll och ses ofta som en resurskrävande storasyster till det mer nobla långsiktiga grävandet.

Illustration: Mediemänniskan

Låt kort- och långsiktigt samsas på webben!

En ständig kamp pågår mellan journalistiska långkok och rapp snabbhet. På sajterna borde både kulturer kunna leva sida vid sida, menar Mediemänniskan.